04 Augustus 2021
Schijnrust
Schijnrust

Zie, dezen zijn goddeloos; nochtans hebben zij rust in de wereld, zij vermenigvuldigen het vermogen.

— Psalm 73:12

Het is niet alles goud wat er blinkt. Ken je dat spreekwoord ook? Het betekent: niet alles is werkelijk wat het lijkt te zijn. Dat blijkt wel uit Psalm 73. Asaf, de dichter van de Psalm, heeft het heel moeilijk. Asaf dient de HEERE. Maar tegelijkertijd zijn er in zijn leven heel veel zorgen, en heel veel problemen. Terwijl de mensen rondom Asaf, die de HEERE níet dienen, rust hebben in de wereld, en steeds rijker worden. Ze denken nooit na over de belangrijkste vraag voor ieder mens: hoe krijg ik vrede met God? Ze genieten in alle rust van alles van het hier en nu. Ze genieten van hun geld, hun macht; van drank, drugs en seks. En hun bankrekening groeit maar door. Asaf begrijpt er niets van. Hij loopt ermee vast. Hoe is het mogelijk dat mensen zonder God rust vinden in de wereld, terwijl hij de HEERE dient en zo onrustig is? Begrijp jij dat? Ja, uiteindelijk begrijpt Asaf het wél, als God het hem laat zien in de Psalm.

De rust van mensen zonder God is een schijnrust, die na dit leven overgaat in eeuwige onrust. Maar allen die de Heere Jezus liefhebben komen na dit leven in de échte rust van de HEERE. Op wie lijk jij?

Ds. G. Kater

Door Ds. G. Kater

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl