19 Maart 2021
Komen en zegenen
Komen en zegenen

Aan elke plaats, waar Ik voor Mijn Naam gedachtenis zal stichten, zal Ik tot u komen, en zal Ik u zegenen.

— Exodus 20:24

Wat betekent ‘gedachtenis stichten’? Bekend is wat Jezus bij de instelling van het avondmaal zegt: “Doe dit tot Mijn gedachtenis.” Het gaat dan niet alleen om ‘denken aan’, als tegenstelling tot ‘vergeten’. Maar het gaat om ‘leven uit’, ‘je gedrag laten bepalen door’. Je gedenkt Gods Naam en het werk van Zijn Zoon, wanneer je leeft uit Gods genade.

God zorgt ervoor dat Zijn Naam herdacht wordt. Hij laat verkondigen, wat Hij heeft gedaan. De Heere belooft dat Hij dan tot jou zal komen en dat Hij je zal zegenen. Weet jij ook wat ‘zegenen’ betekent? Als jij aan ‘zegen’ denkt, heb je vast wel iets wat jij een zegen vindt. Gezondheid bijvoorbeeld, of vriendschap of een baan. De zegen die in dit vers is bedoeld, bestaat uit Gods gunst en Zijn liefde.

Ben jij verlegen om Gods gunst? Zijn goedkeuring? De Nederlandse Geloofsbelijdenis zegt daar iets over waar jij als gedoopte jongere ook mee te maken hebt:

Wij geloven dat onze goede God de sacramenten (doop en avondmaal) heeft verordend, om aan ons Zijn beloften te verzegelen, en om garanties te zijn van de goedwilligheid en genade/gunst van God tot ons.

 

Ds. W. Pieters

Door Ds. W. Pieters

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl