05 Januari 2024
Bidden om voorganger
Bidden om voorganger

7 Gedenkt uwer voorgangeren, die u het Woord Gods gesproken hebben; en volgt hun geloof na, aanschouwende de uitkomst hunner wandeling.
17 Zijt uw voorgangeren gehoorzaam, en zijt hun onderdanig; want zij waken voor uw zielen, als die rekenschap geven zullen; opdat zij dat doen mogen met vreugde en niet al zuchtende; want dat is u niet nuttig.
18 Bidt voor ons; want wij vertrouwen, dat wij een goed geweten hebben, als die in alles willen eerlijk wandelen.
19 En ik bid u te meer, dat gij dit doet, opdat ik te eerder ulieden moge wedergegeven worden.

— Hebreën 13: 7, 17-19

Jongeren hebben soms hun idolen. Dat kan een voetballer zijn of een zangeres. Iemand op wie je wil lijken en die je in alles wil navolgen.



Morgen is het zondag. Is er op die dag ook iemand die je wilt navolgen? Iemand die je op zondag beluistert en waar je in de week nog aan terug denkt. Het gaat in het Bijbelgedeelte over voorgangers. Bij ons zijn dit predikanten en ouderlingen. Nee, je mag ze niet vereren, maar wel eren omdat ze door God over jouw ziel zijn aangesteld. Ze mogen je het Woord van God verkondigen. Je moet ze navolgen in hun geloof. Dit geloof maakt hen zalig en brengt hen tot de zaligheid. Met hun God wordt je niet teleurgesteld!



Dan luister je ook naar hem in de kerk en op catechisatie. Hopelijk voel je dan ook dat hij het beste met je voor heeft. Een arts op de IC bewaakt je hart. De dominee bewaakt voor je ziel. Wat is het erg als een ambtsdrager zuchtend en steunend zijn werk moet doen, omdat jongeren niet gehoorzamen het hem moeilijk maken. Dan heeft het voor jouw geen nut.



Bid daarom voor je dominee. Begin daar op maandag maar mee  en vraag of de Heere hem wil helpen bij het maken van de preek en of de preek gezegend mag worden voor jouw hart. Er wordt wel eens gezegd: ‘Bid de dominee maar vol, dan zal hij je vol preken’. Wat erg als je met de kerkenraadsleden de spot drijft. Stop daarmee en volg hen na.

Ken jij iemand die de Heere vreest en op wie je wil lijken? Misschien vind hij of zij het wel fijn als je vanavond bij hem op bezoek gaat.

D. Rosbergen

Door D. Rosbergen

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl