19 Juni 2024
Bidden in de Naam van Jezus
Bidden in de Naam van Jezus

… Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Al wat gij den Vader zult bidden in Mijn Naam, dat zal Hij u geven

— Johannes16: 23b

Ken jij de kracht van het gebed? Zonder een oprecht gebed kun je niet geestelijk leven. De Heere Jezus geeft voor Zijn sterven aan dat de discipelen dit nodig hebben. Zonder gebed functioneert het geloof niet. Net als ademhalen voor je lichaam, heb je het gebed door de Heilige Geest nodig om naar jouw ziel werkelijk te kunnen leven. Eigenlijk is het gebed de thermometer van je ziel. In onze tekst begint de Heere Jezus met twee keer het woordje voorwaar. Dat is hetzelfde als amen. En dan komt de opdracht: de Vader bidden in de Naam van de Heere Jezus. Dat hebben ze tot nog toe niet gedaan. In vers 24 kun je dat lezen. Na de opstanding uit de doden mogen de discipelen bidden op een nieuwe manier. Nu geen gebeden meer met daarbij het offeren van dieren, want het Lam is geslacht. En weet je wat nu voor zondige mensen alleen geldt? Jezus Uw verzoenend sterven, blijft het rustpunt van mijn hart. Hier in dit gedeelte staat het: wat je de Vader bidt in Jezus’ Naam, dat zal Hij geven. Ook als jij het niet direct ervaart, ook als de Heere anders hoort en verhoort dan jij verwacht. Hij kan ook anders verhoren en … dat is altijd beter dan jij denkt. In Gods Woord staat dat Hij het gebed om vergeving en om de Heilige Geest altijd zal verhoren. Is dat jouw dagelijks gebed? Of kun je nog zonder het werk van Gods Geest?

B.S. van Groningen

Door B.S. van Groningen

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl