13 Maart 2021
Zoek Jezus jong …
Zoek Jezus jong …

Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden. Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten. Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen.
Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen.
Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.
Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

— Matthéüs 7: 13-23

De opdracht klinkt: “maar zoekt …”. Dat wil dus zeggen: zoekt Jezus, de Koning van dit rijk. Zoekt de gerechtigheid, die er ligt in Hem. Het is een opdracht, die tot ons allemaal komt. Niemand wordt overgeslagen. Er zijn namelijk belangrijkere zaken dan onze kleding, cijfers op school of de nieuwste technische snufjes. Het is de grote vraag of wij recht staan voor God! Dat kan alleen als we in Christus Jezus zijn.

Wij hebben dat te zoeken. Dat vraagt om het nemen van stille tijd, het lezen van een goed boek en een tijdsinvestering om bezig te zijn met de dingen van de HEERE. Wie echt iets zoekt, stopt niet snel. Wie alleen even vluchtig een Bijbeltekst leest, zoekt niet echt. Het gaat om een zoeken met ingespannen krachten.

Niet voor niets zegt de Heere Jezus er wat bij: “maar zoekt eerst …”. Dat laat zien, dat dit het belangrijkste is en bovenaan moet staan.  Misschien ga je voor een dagje skiën in Winterberg wel vroeg je bed uit, maar vind je het lastig om voor het nemen van je stille tijd je wekker een kwartier eerder te zetten. Dan komt het aan op de juiste prioriteiten stellen. Want hoeveel tijd ben jij nu per week kwijt aan Bijbellezen? En hoeveel per week aan je mobiel, je vrienden, een bijbaantje? Daaruit zal blijken hoe belangrijk de dingen van Gods Koninkrijk voor je zijn.

Bedenk dat de Koning van dit Rijk alles heeft gedaan om mensen echt gelukkig te maken. Daarvoor heeft Hij Zijn leven gegeven aan het kruis van Golgotha. Is Hij de liefde van jouw hart niet waard? Daarom: “zoek Jezus jong. Zoek Jezus veel. Zoek Jezus vroeg. Want wie Jezus heeft, die heeft genoeg”.

Ds. A.C. Uitslag

Door Ds. A.C. Uitslag

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl