03 Juli 2021
Rekenen
Rekenen

Leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen.

— Psalm 90:1-12

Je zult op school veel moeten leren. Je hebt allerlei verschillende vakken. Soms kun je in één week verschillende repetities en overhoringen krijgen. Zeker in examentijd heb je het dan erg druk. Het kost best wat energie om alles op een rijtje te krijgen. Misschien kun jij snel leren. Het kan ook zijn, dat het jou veel moeite kost.

 

Maar heb jij het belangrijkste vak al onder de knie? Dat is het vak rekenen: leer ons alzo onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen (Ps. 90: 12). Daar wijst Mozes, de man Gods ons op in deze bekende Psalm.  Het is zo nodig, dat jij leert tellen. Daarvoor is een rekenknobbel niet nodig. Je hoeft slechts tot drie te tellen.

 

Eerst tel je tot één: mijn geboortedag als een goede dag! God heeft jou geschapen. Hij heeft jou gewild en jou een plaats op deze aarde gegeven. Daar mag je dankbaar voor zijn. Maar als je niet verder komt dan één is dat wel tekort. Je moet ook tot twee leren tellen: mijn bekeringsdag als een betere dag. Want als jij nog niet bekeerd bent dan lig je nog altijd onder Gods oordeel. Het wordt de mooiste dag in dit leven, als God in Jezus Christus jouw leven binnenkomt en jij in de weg van waarachtige bekering aan Hem verbonden mag worden. Wie door God tot God bekeerd wordt, leert echter ook te tellen tot drie: mijn sterfdag als de beste dag. Want voor een kind van God betekent sterven, dat hij voor altijd bij Jezus mag zijn. Je krijgt dan het verlangen om net als Paulus bij de Heere Jezus te willen zijn (Fil. 1: 23). Wie zo tot drie heeft leren tellen is pas echt wijs! Wie echter niet tot drie kan tellen rekent zich goed mis. Daarom is rekenen zo belangrijk!

Ds. A.C. Uitslag

Door Ds. A.C. Uitslag

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl