30 Juli 2021
Wandel
Wandel

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel; En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.

— 1 Petrus 2: 11 en 12

OK. Het is mij duidelijk. Ik moet strijden, afstand nemen van de zonden. Maar dat is negatief. Wat moet ik doen om zalig te worden?

 

Houd je wandel – je levenswandel – eerlijk onder de heidenen. Eerlijk betekent hier: oprecht. God zei tegen Abraham: Wandel voor Mijn aangezicht en wees oprecht. Wij wandelen allemaal over deze wereld. Voor Gods aangezicht. Coram Deo, noemen ze dat in het Latijn. Wandelen voor Gods aangezicht. Dat betekent: God ziet mij wandelen. God kent mijn levenswandel. De dingen die ik doe. Alles wat ik denk. Alles wat ik wil. Wat in mijn hart leeft. Waar ik van droom. Wat ik zeg. Mijn begeerten, mijn emoties….kortom: ALLES in mijn leven ligt als een open boek voor de Heere.

 

Wat doet die gedachte met je? Wat vind je ervan, dat God alles weet en ziet? Word je daar bang van? Omdat er zoveel zondigs en verkeerds in je leven is? Of word je daar blij van… de Heere kent mijn strijd, mijn moeiten, mijn zorgen, mijn verdriet, mijn angsten, mijn verlangens om Hem te dienen en voor Zijn aangezicht te leven?

 

Wandel voor Mijn Aangezicht en wees oprecht. Wees eerlijk. Onder de heidenen. Onder de mensen om je heen.

 

Je gedrag als christen is het beste Evangelisatiemiddel wat er is. Mooie praatjes… daar heeft niemand wat aan. Vrome praatjes… ook niet. Nee: je gedrag! Is mijn gedrag het gedrag dat God graag wil zien? Is mijn gedrag in overeenstemming met de Wet en Wil van God? Dat is de belangrijkste vraag!

 

Wees eerlijk voor God. Mensen kan je bedriegen. God niet. Psalm 1 zegt: God kent de weg van de vromen (die oprecht voor Hem wandelen en Zijn wet overdenken, dag en nacht). God kent de weg van de bozen en zondaren niet. Die weg vergaat. Voor eeuwig.

Ds. J.R. van Vugt

Door Ds. J.R. van Vugt

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl