27 Oktober 2022
Je doel
Je doel

Ik jaag ernaar, of ik het ook grijpen mocht.

— Filippensen 3:12b

Heb jij al een doel in je leven? Of ben je ergens doelloos, leeg? Vooral als je jong bent, heb je vaak veel doelen. Je wilt vooruit komen in het leven. Je wilt slagen voor je examen. Je wilt een keer trouwen. Mag dat niet? Jawel, als je maar beseft dat daar je doel niet ligt. Wat is het doel waar de apostel naar jaagt? Dat is het doel waar ook jij naar jagen moet. Hij wil volmaakt God kennen en verheerlijken. Volmaakt, altijd in alles en overal. Nooit iets of iemand anders.

 

‘U alleen U loven wij.’ Hoe is hij daartoe gekomen? Dat zegt hij zelf: ‘Christus Jezus heeft mij gegrepen.’ In Zijn hart, door Zijn Woord en Geest. Voorheen had hij ook een doel. De gemeente van Christus uitroeien. Maar toen de Heere Jezus Zijn hart veroverde, is alles omgekeerd bij hem. Zo gaat het ook bij ons, als het goed is. Hij maakt ons bekend waarvoor wij leven. Hij zei het Zelf: ‘Vader, Ik heb U verheerlijkt op de aarde.’ 

 

Het was Zijn eten en drinken om de wil van Zijn hemelse Vader te doen. Als Hij door het geloof in je hart woont is Zijn doel, ook jouw doel. Hier bereik je dat nog niet. Je hebt het nog niet gegrepen. Dat is je voortdurend verdriet. En toch, jaag je ernaar. En in Christus ligt je zekerheid dat je het spoedig zal bereiken. Wat is het kleine poosje hier, vergeleken bij de eeuwigheid? Als je de laatste adem en daarmee de laatste zonde uitblaast, is je ziel volmaakt. En als je opstaat uit je graf ben je naar lichaam en ziel volmaakt. Je hebt je doel bereikt. Mijn God, ik zal U eeuwig loven. Dat verveelt nooit.

 

Ds. D.J. Budding

Door Ds. D.J. Budding

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl