11 Indien dan nu de volkomenheid door het Levietische priesterschap ware (want onder hetzelve heeft het volk de wet ontvangen), wat nood was het nog, dat een ander priester naar de ordening van Melchizedek zou opstaan, en die niet zou gezegd worden te zijn naar de ordening van Aäron? 12 Want het priesterschap veranderd zijnde, zo geschiedt er ook noodzakelijk verandering der wet. 13 Want Hij, op Wien deze dingen gezegd worden, behoort tot een anderen stam, van welken niemand zich tot het altaar begeven heeft. 14 Want het is openbaar, dat onze Heere uit Juda gesproten is; op welken stam Mozes niets gesproken heeft van het priesterschap. 15 En dit is nog veel meer openbaar, zo er naar de gelijkenis van Melchizedek een ander priester opstaat: 16 Die dit niet naar de wet des vleselijken gebods is geworden, maar naar de kracht des onvergankelijken levens. 17 Want Hij getuigt: Gij zijt Priester in der eeuwigheid naar de ordening van Melchizedek. 18 Want de vernietiging van het voorgaande gebod geschiedt om deszelfs zwakheids en onprofijtelijkheids wil; 19 Want de wet heeft geen ding volmaakt, maar de aanleiding van een betere hoop, door welke wij tot God genaken. 20 En voor zoveel het niet zonder eedzwering is geschied, (want genen zijn wel zonder eedzwering priesters geworden; 21 Maar Deze met eedzwering, door Dien, Die tot Hem gezegd heeft: De Heere heeft gezworen, en het zal Hem niet berouwen: Gij zijt Priester in der eeuwigheid naar de ordening van Melchizedek). 22 Van een zoveel beter verbond is Jezus Borg geworden. 23 En genen zijn wel vele priesters geworden, omdat zij door den dood verhinderd werden altijd te blijven; 24 Maar Deze, omdat Hij in der eeuwigheid blijft, heeft een onvergankelijk Priesterschap. 25 Waarom Hij ook volkomenlijk kan zalig maken degenen, die door Hem tot God gaan, alzo Hij altijd leeft om voor hen te bidden. 26 Want zodanig een Hogepriester betaamde ons, heilig, onnozel, onbesmet, afgescheiden van de zondaren, en hoger dan de hemelen geworden; 27 Dien het niet allen dag nodig was, gelijk den hogepriesters, eerst voor zijn eigen zonden slachtofferen op te offeren, daarna, voor de zonden des volks; want dat heeft Hij eenmaal gedaan, als Hij Zichzelven opgeofferd heeft. 28 Want de wet stelt tot hogepriesters mensen, die zwakheid hebben; maar het woord der eedzwering, die na de wet is gevolgd, stelt den Zoon, Die in der eeuwigheid geheiligd is.
— Hebreeën 7: 11-28
Nu alles van de mens is afgesneden en afgesloten gaat er ruimte komen voor Christus. God laat een mens totaal vastlopen met zichzelf, opdat zalig worden een wonder wordt, waarvoor God alleen alle eer krijgt. De vraag is gaan leven naar een Middelaar en Verlosser.
Een Middelaar is iemand, die twee partijen bij elkaar brengt. Hij maakt de kloof dicht. Hij stelt zich tussen twee gescheiden partijen om deze tot elkaar te brengen. Na de val in het paradijs is er een Middelaar nodig om God en de mens bij elkaar te brengen.
Heb jij zo’n Middelaar nodig? Eén, Die jou weer terug kan brengen bij God? Van jezelf heb je niets anders als zonde en schuld. Al zou je je krom werken: het stelt God niet tevreden. Al zou je kunnen praten als Brugman: het zal God niet kunnen overtuigen. Hij is alleen tevreden, als er Iemand is, Die volledig leeft in overeenstemming met Zijn Wet. Zo’n Iemand heb je nodig.
Langzaam begint Christus Jezus als de Zon der gerechtigheid op te komen boven de nacht van zonde en schuld uit. Want zo’n Middelaar is nodig, Die tegelijk God en waarachtig en rechtvaardig mens is. En zo’n Middelaar en Verlosser is er maar één: Jezus alleen!
Door Ds. A.C. Uitslag