17 November 2021
Eén ding is nodig
Eén ding is nodig

Maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen, hetwelk van haar niet zal weggenomen worden

— Lukas 10:42

Het is een drukte van belang in de woning van Martha.  De Heere Jezus is met Zijn discipelen in haar woning aanwezig. Dat wilde ze ook graag, zo lees je in vers 38. Maar al die bezoekers maken dat zij het erg druk heeft. Haar zus Maria is ook wel aanwezig, maar zij zit aan de voeten van de Heere Jezus. Zij luistert naar Zijn onderwijs. Martha stoort zich eraan. Maria laat haar alles alleen doen. Ze vraagt de Heere Jezus om tegen Maria te zeggen dat zij haar moet gaan helpen (v. 40). Maar in plaats dat de Heere haar bijvalt en Maria terechtwijst, wijst Hij Martha terecht! “Martha, Martha, gij bekommert en ontrust u over vele dingen, maar één ding is nodig; doch Maria heeft het goede deel uitgekozen”. Martha is druk. Maar nu is Christus in haar woning. Nu is het gepast om allereerst aan Zijn voeten te zitten, om zo door Hem onderwezen te worden. Om uit Zijn mond te horen wat Hij voor haar en al Zijn gelovigen zal volbrengen. Dat onderwijs heeft eeuwigheidswaarde.

Jij bent misschien ook wel druk met van alles en nog wat. Maar maak je, voor alle andere dingen, ook de tijd om door de Heere onderwezen te worden? Maak je ook de tijd om biddend met Hem te spreken? Om vanuit het Woord onderwezen te worden? Dat is uit uiteindelijk wel het belangrijkste. Eén ding is nodig, en het deel dat Maria heeft uitgekozen, dat zal niet weggenomen worden. Dat deel ontvangt ze voor de eeuwigheid.

Ds. B.D. Bouman

Door Ds. B.D. Bouman

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl