14 Juni 2024
Eerst bukken, dan werpen
Eerst bukken, dan werpen

Werpt al uw bekommernis op Hem, want Hij zorgt voor u.

— 1 Petrus 5: 7

Je kende de tekst van deze dag vast wel. Mooie tekst ook. Het is bemoedigend voor als je bezorgd bent om te weten dat je die zorgen op God mag werpen. En toch is dat werpen zelf nog niet zo gemakkelijk. Immers, hoe vaak ben je, nadat je gebeden hebt niet nog net zo bezorgd als ervoor? Zorgen naar de HEERE werpen is misschien nog wel te doen, maar ze er ook laten is vaak een probleem. Hoe komt dat? Omdat we liever zelf de regie houden op ons leven. Petrus weet daar zelf alles van. Hier in deze brief is Petrus inmiddels ouder geworden en ook wijzer. De les die hij zelf van Jezus heeft geleerd, geeft hij hier door aan prille christenen.

 

Die les wordt duidelijk als je ziet dat vanuit het Grieks vers 7 bij vers 6 hoort. Die beide verzen zijn één zin. Je mag het ook zo vertalen:  Vernedert u dan onder de krachtige hand Gods, opdat Hij u verhoge te Zijner tijd, terwijl u al uw bekommernis op Hem werpt, want Hij zorgt voor u. Door dit als één zin te lezen zie je wat er nodig is om goed te kunnen werpen.  Wie zich niet vernederd onder de krachtige hand van God werpt mis.

Dat vernederen onder Gods krachtige hand is overigens niet het gedrag van een bange slaaf, maar van een afhankelijk kind. Jezus zei ooit Zelf:  Voorwaar zeg Ik u: Indien gij u niet verandert, en wordt gelijk de kinderkens, zo zult gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins ingaan. Zo wie dan zichzelven zal vernederen, gelijk dit kindeken, deze is de meeste in het Koninkrijk der hemelen. (Mattheus 18: 3, 4)

1 Petrus 5:7 is een tekst voor gelovigen. Een kind kan het gebed doen! Uw wil geschiedde. 

Ds. F. van Binsbergen

Door Ds. F. van Binsbergen

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl