05 Augustus 2024
Fiippus (1)
Fiippus (1)

— Handelingen

Men kwam in Jeruzalem ambtsdragers te kort. Er waren Griekse weduwen die men oversloeg bij het uitreiken van voedsel en geld. Men benodigde daarom naast de discipelen die het woord bedienden ook diakenen die voorzagen in de dagelijkse nood van de weduwen. Men nam daarvoor in de eerste plaats geen financieel deskundigen. Het belangrijkste was dat ze een goed getuigenis hadden, vol van de Heilige Geest en der wijsheid. Men vond er zeven. Filippus was er één van.

Filippus was dus een man met goede getuigenis, vol van de Heilige Geest en wijsheid. Hij was ook een man die in zijn gezin het woord van God centraal stelde. Dat wierp vruchten af. Hij had namelijk vier dochters die profeteerden (Hand.21:9).

Vol van de Heilige Geest betekent dat er eerst een leegmaking vooraf ging. De geest van de wereld was geweken. Er wordt wel eens geklaagd van geesteloosheid. Wat is het dan nodig om te bidden om de Heilige Geest. Maar ook om op de werkplaats van de Heilige Geest te zijn. Wat is dat? Het aandachtig bestuderen van de Bijbel. Die wordt het zwaard van de Heilige Geest genoemd in Efeze 6. Maar natuurlijk ook de kerk. Daar wordt het woord van God gepredikt. Daar waar we zingen met elkaar: ‘Heere, maak mij Uwe wegen door Uw woord en Geest bekend.’ Maar ook ‘Geef mij verstand met Goddelijk licht bestraald’. Waar de Heilige Geest regeert wordt er ook wijsheid gegeven. En als iemand wijsheid ontbreekt mag hij het van God begeren. Hij geeft het mild. Nu, wijsheid had hij ook. Hij had immers eerst het koninkrijk van God gezocht. Dan wordt de rest ook gegeven. Ook de nodige wijsheid. Niet om minister van financien te worden. Dat was niet nodig. Slechts om te zorgen dat de weduwen niets te kort kwamen.

Ds. M. van Kooten

Door Ds. M. van Kooten

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl