26 Juli 2021
Strijd
Strijd

Geliefden, ik vermaan u als inwoners en vreemdelingen, dat gij u onthoudt van de vleselijke begeerlijkheden, welke krijg voeren tegen de ziel; En houdt uw wandel eerlijk onder de heidenen; opdat in hetgeen zij kwalijk van u spreken als van kwaaddoeners, zij uit de goede werken die zij in u zien, God verheerlijken mogen in den dag der bezoeking.

— 1 Petrus 2: 11 en 12

Petrus schrijft een brief aan de gemeenten van gelovige christenen in Turkije. Net als vandaag, hebben christenen het daar niet makkelijk. Ze zijn wedergeboren (hebben een nieuw hart) door het Woord van God. Ze zijn christenen die werkelijk de Naam van Christus mogen dragen. Vroeger waren ze heidenen en deden ze allerlei verkeerde dingen. Zondige dingen. Dingen die tegen de wil en wet van God ingaan. Nu niet meer. Ze doen niet meer mee met de wereld. Met de heidenen. En ja….dan begint de strijd. Wanneer je niet meer met je vrienden naar de kroeg meegaat, of naar de film. Wanneer je je Facebookprofiel,  Snapchat of Instagram eruit gooit of anders gaat doen… Wanneer je in je vrije tijd niet overal meer in mee gaat of mee kan doen. Dan begint de strijd. Met de heidenen. En met je eigen zogenaamde geloofsgenoten. Jongeren uit je eigen kerk, soms zelfs ouderen en ouders.

 

Fijn is dat, wanneer je niet meer mee kunt en wilt doen. “Fijn???”, zeg je misschien wel… Niks fijn…ik ben sindsdien al mijn vrienden en vriendinnen kwijt geraakt. Ze kijken me vreemd aan. Ze begrijpen me niet en drijven zelfs de spot met mij. En anderen durf ik het ook niet te vertellen, bang voor hun reactie.

 

Toch, jonge vriend en vriendin, mag je de Heere danken wanneer de strijd tegen de vleselijke begeerten is begonnen en je niet meer mee doet. Heel concreet: het gaat hier om seksuele zonden en zonden die te maken hebben met een leven in de drank, de seks, de overvloed. Eten, drinken, vrolijk zijn. Lees wat Petrus zegt in 1 Petrus 4: 2 en 3. Dus geen drankketen meer, geen vuile grappen of smerige films, geen ranzige plaatjes of praatjes meer. Maar leven naar de wil van God. Het gaat tenslotte om je kostbare ziel.

Ds. J.R. van Vugt

Door Ds. J.R. van Vugt

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl