30 Oktober 2021
De les van de dokter 2
De les van de dokter 2

En Jezus, dat horende, zeide tot hen: Die gezond zijn, hebben den medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn. Ik ben niet gekomen, om te roepen rechtvaardigen, maar zondaars tot bekering.

— Markus 2: 17

Jezus roept zondaren en zieke mensen tot bekering.! Dat wil zeggen: tot verandering en vernieuwing. Zondaren worden geroepen. Rechtvaardigen niet...!

Dat is wel schokkend! Iedereen die het Evangelie hoort, wordt toch geroepen? Geroepen om het Evangelie te geloven en aan te nemen? En die rechtvaardigen dan?



Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen...



De Farizeeën en Schriftgeleerden wordt een spiegel voor gehouden. Jullie hebben Mij als dokter niet nodig voor je doodzieke ziel. Jullie denken van jezelf dat je niet ziek bent en Mij dus niet nodig hebt. Ik spreek je zo scherp aan, om je wakker te schudden. Wordt wakker! Je bent ziek! Doodziek!



Jonge vrienden: je bent niet te slecht voor genade. Jezus eet en drinkt met zondaren en tollenaren.  Rechtvaardigen zijn te goed voor de genade, te goed voor het Evangelie. Dat kan dus ook nog!



Een ernstige waarschuwing voor ons allen. Wil je zalig worden? Het kan! Door de Grote medicijnmeester, Jezus. Die gekomen is om zondaren te roepen tot bekering! Jij bent een zondaar. Je wordt geroepen. Het ergste wat je kan doen is die roeping naast je neerleggen, omdat je niet gelooft dat je doodziek bent. Dan plaats je jezelf buiten het Evangelie. Dat doet de Dokter niet, dat doe jijzelf. Je denkt misschien: "Maar het valt allemaal nog wel mee... Natuurlijk doe ik af en toe iets verkeerds. Maar fouten maken is menselijk toch?". Nee, jonge vriend: je doet niet iets verkeerds... je bént verkeerd. Ziek. EN zonder die Hemelse Dokter sterf je.



Je wordt geroepen. Volg Mij. Laat je reinigen, genezen en laat je zalig maken. Voor Levi en zijn zondige tollenaarsvriendjes kan het. De Heere Jezus is gewillig om met zondaren te eten en te drinken en daarmee in relatie te komen. Hoor dan heden Zijn stem. En verhardt je harde zieke hart niet, maar laat je genezen.



 

Ds. J.R. van Vugt

Door Ds. J.R. van Vugt

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl