03 November 2021
Zalige honger en dorst
Zalige honger en dorst

Zalig zijn die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid; want zij zullen verzadigd worden

— Matth. 5:6

In Nederland weet in feite niemand écht wat honger en dorst is. Iedere morgen is er voor jou eten en drinken in overvloed. Wat een goedheid van de Heere.  Zeker, soms heb je wel trek in een boterham, en bij warm zomerweer heb je soms ook heel veel zin in een glas koud water. Maar échte honger of dorst betekent veel meer. Dat betekent: ik móet eten of drinken, want anders sterf ik! Jezus spreekt in deze tekst over mensen die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid. Dat zijn mensen met een intens verlangen naar de gerechtigheid van Jezus. Naar Zijn bloed, dat reinigt van alle zonden. Naar Zijn Geest, die zondige mensenharten en -levens vernieuwt. Heb jij ook zo’n ondraaglijke honger en dorst naar Jezus en Zijn gerechtigheid? Die honger en dorst zúllen verzadigd worden. Jezus belooft het immers. En daarom is het vast en zeker. Of, heb je alleen maar honger en dorst naar de zonde? Die honger en dorst zullen nooit écht verzadigd worden. Ze brengt uiteindelijk in de eeuwige dorst. Juist omdat Jezus jouw ziel daar niet voor over heeft, roept Hij je indringend tot bekering en geloof.

Want: ‘zo wie gedronken zal hebben van het water dat Ik hem geven zal, die zal in eeuwigheid niet dorsten’. (Joh. 4:14a)

Ds. G. Kater

Door Ds. G. Kater

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl