15 Maart 2023
Wijze konijnen
Wijze konijnen

De konijnen zijn een machteloos volk; nochtans stellen zij hun huis in den rotssteen.

— Spreuken 30:26

Misschien denk je bij deze Bijbeltekst wel aan je eigen konijn. Als de Bijbel hier spreekt over konijnen, wordt de klipdas bedoeld. Dat is een soort bergmarmot. Ik ben weleens in Engedi (in Israël) in de woestijn geweest. Dat is een plaats waar water is en veel rotsen. Tussen die rotsspleten vind je ze. Wijs dat ze zijn! Agur zegt dat ze machteloos zijn. Ze hebben geen sterke klauwen om van zich af te slaan. Een leeuw of een tijger kan zich veel beter verweren. Dat zijn machtige dieren! Maar zo’n klipdas is zwak.

 

Maar weet je wat ze doen als er gevaar dreigt? Dan zorgen ze dat ze een schuilplaats hebben in een rots. Je ziet het voor je: een paar van die bergmarmotten zitten met elkaar te spelen. Een van hen staat op wacht om te kijken of er gevaar dreigt. Ineens ziet hij een roofdier aankomen en slaat met zijn poot op de rots. En binnen een paar tellen rennen alle klipdassen hun schuilplaats in.

 

Wij kunnen hiervan leren. Ook wij zijn machteloos tegen gevaren. Bijvoorbeeld de gevaren in het verkeer. Dan moet je bewaard worden. Zou je een vijand kunnen noemen waar je mee te maken hebt? Inderdaad: de duivel, maar ook de zonde. De zonde waarover God vertoornd is. Heb je weleens gevoeld dat God boos op jou moet zijn? De Bijbel zegt dat we alle dagen in gevaar zijn. Wie kan zichzelf beschermen tegen deze vijanden en tegen die toorn? Maar weet je: er is een Rotsteen!

 

Daar bedoelt de Bijbel de Heere Jezus Christus mee. Als je bij Hem mag schuilen, ben je veilig. In de oorlog waren er ook schuilplaatsen. De deur moest altijd open zijn. Ook de Heere Jezus staat met open armen. In die schuilplaatsen moest altijd eten genoeg zijn. Bij de Heere is ook alles te vinden wat wij nodig hebben om voor eeuwig gelukkig te worden. Ben jij al in die grote Schuilplaats? Zo’n marmotje is niet rustig als hij er vlakbij is, maar alleen als hij er in is! Jij moet ook maar niet eerder rustig zijn voor je weet dat de Heere ook jouw Schuilplaats is!

D. Rosbergen

Door D. Rosbergen

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl