13 Juli 2023
Geloven is jezelf toevertrouwen
Geloven is jezelf toevertrouwen

Jeruzalem, Jeruzalem! gij, die de profeten doodt, en stenigt, die tot u gezonden zijn, hoe menigmaal heb Ik uw kinderen willen bijeenvergaderen, gelijkerwijs een hen haar kiekens onder de vleugelen vergadert; en gijlieden hebt niet gewild?

— Lukas 13:34

Dominees zeggen weleens: ‘Geef je hart aan de Heere Jezus en vertrouw je leven aan Hem toe.’ Dat klinkt zo makkelijk. Misschien zeg jij vervolgens ook wel: ‘Natuurlijk geloof ik in God en geloof ik de hele Bijbel, maar ik zou niet weten hoe ik werkelijk mezelf aan Hem moet overgeven? Hoe zou ik dat moeten doen?’

 

En toch, God Zélf roept jou om je over te geven, je toe te vertrouwen aan Hem. Er zijn meerdere Bijbelteksten waarin de HEERE hiertoe dringend oproept. Neem bijvoorbeeld Mattheus 28:11, waar Jezus zegt: ‘Kom naar Mij toe, allen die vermoeid en belast zijn, en Ik zal u rust geven.’ Met die rust bedoelt Jezus een nieuw leven in rust en vrede. In de tekst die je hebt gelezen wordt het beeld gebruikt van een kip met kuikens. Verschillende keren heeft de Heere Jezus de kinderen van Jeruzalem bij elkaar willen brengen. Zoals een kip haar kuikens onder haar vleugels verzamelt om hen te beschermen zodra er gevaar dreigt, zo probeerde Jezus de inwoners van Jeruzalem te bewaren voor het komende oordeel. Ze gingen Hem aan het hart. Dat bewijst Zijn grote liefde.

 

Ook jij gaat Hem aan het hart. Ook jou heeft hij niet over voor het oordeel. Het erge is dat de kinderen van Jeruzalem er niet van waren gediend. Ze negeerden Gods zoekende zondaarsliefde. En jij, hoe reageer jij? Durf jij je aan Hem toe te vertrouwen, zoals een jong zich toevertrouwt en een schuilplaats zoekt bij de moeder?

 

'Hoe moet dat dan?’, vraag je misschien. Het kan betekenen dat je bidt: ‘Heere Jezus, ik verdien het niet, ik vind het moeilijk om me aan U toe te vertrouwen en aan U over te geven. Maar hier ben ik, mag ik bij U schuilen, mag ik in Uw voetsporen gaan, zoals U dat Zelf van mij vraagt?’

 

Op welke manier heb jij je overgegeven en toevertrouwt aan de Heere Jezus?

Wat staat je in de weg? 

Jan Post

Door Jan Post

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl