15 Juli 2023
Geloven is echt belangrijk en nodig!
Geloven is echt belangrijk en nodig!

Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.

— Johannes 3:16

Stel je voor dat je alles voor iemand over hebt gehad, je veel van diegene hield, maar dat die ander je dan gewoon dumpt, laat zitten of afwijst… Hoe zou je dat vinden?  

In de tekst die je net hebt gelezen is Jezus in gesprek met Nicodemus. Iemand uit de farizeeën. In vers 16 vat Jezus in één zin samen, wat Hij allemaal tegen Nicodemus gezegd heeft. Je zou dit het evangelie ín het evangelie kunnen noemen: de hele boodschap van de verlossing en redding in één tekst.

 

In de teksten daarvoor wijst Jezus Nicodemus op het goddelijke reddingsplan, dat gerealiseerd zou worden via de weg van de verhoging van de Heere Jezus aan het kruis. En nu laat Hij hem zien wat daarvan de diepste motivatie en grond is. Namelijk: Gods weergaloze liefde voor de wereld. God gaat zó ver in Zijn liefde voor de wereld, dat Hij er zelfs zijn Zoon voor over heeft, het kostbaarste dat Hij had. En wie heeft God dan lief? De zondige, van God vervreemde mensenwereld, ‘een ieder’ staat er. Hij wil namelijk dat niemand van die wereld verloren gaat, maar door te geloven het eeuwige leven zal hebben. Het is Hem erom te doen haar voor het oordeel te bewaren. Maar dat houdt wel in dat je in de Zoon moet geloven.

 

Terug naar de beginvraag: wat zou je doen voor degene van wie jij veel houdt? En hoe zou je het vinden als de ander daar maar matig of ondankbaar of afwijzend op reageert?

Dáárom, neem je toevlucht tot deze Heere Jezus Christus. Die jou tot het geloof roept, en het geloof aan je wil schenken, uit genade. Amen!



Wat heb jij gedaan met Gods liefdesuiting? Waarom is dit zo belangrijk?

 

Jan Post

Door Jan Post

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl