25 Juli 2024
Éutychus in de slechtste staat (2)
Éutychus in de slechtste staat (2)

Doch Paulus, afgekomen zijnde, gviel op hem, en hem omvangende, zeide hij: Weest niet beroerd; want zijn ziel is in hem.

— Hand. 20:10

Meestal is het geen goed idee is om iets pas te doen te doen als het vijf voor twaalf is. Je moet de dingen op tijd doen. Dat weet je wel. je vader of moeder hebben het vast al vaak gezegd! Dat geldt ook voor bekering. ‘Gedenk aan de Schepper in de dagen uwer jongelinschap, eer dat de kwade dagen komen, en de jaren naderen van dewelke gij zeggen zult: Ik heb geen lust aan dezelve (Pred. 12:1) Daarom, zoek de Heere terwijl je jong bent. Het kan immers op ieder moment eeuwigheid voor je worden.

Bij Éutychus is dat wat er gebeurde. Onder normale omstandigheden zou het voor hem nu voor eeuwig te laat zijn geweest. Éutychus, zoals hij daar op straat ligt, is het beeld van jou en mij van nature. We liggen dood in zonden en misdaden! Er is geen greintje echt geestelijk leven bij ons te vinden. Een vreselijke hopeloze staat. 

Misschien staat deze doodgevallen Éutychus wel in het bijzonder voor de jongere die innerlijk afscheid heeft genomen van de waarheid. De wakende Éutychus was de jongere die onder de waarheid verkeert, en niet zonder indrukken is. De slapende Eutychus is de jongere die geen indrukken meer heeft. De gevallen Eutychus is de jongere die de waarheid de rug toekeert.

Een wonder is nodig in je leven, niet kleiner dan het wonder dat Éutychus weer tot leven wekte. Maar er is goed nieuws. Het behaagt God om dode zondaren te roepen tot het leven. Dat is Zijn genadewerk. Doden zullen horen de stem van de levende God, en die ze gehoord hebben zullen leven! 

L. van der Tang

Door L. van der Tang

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl