26 September 2024
Zoekt de HEERE
Zoekt de HEERE

“Zoekt het goede en niet het boze, opdat gij leeft; en alzo zal de HEERE, de God der heirscharen, met ulieden zijn, gelijk als gij zegt.”

— Amos 5: 4 en 14

Het is de Heere te doen om het heil van Zijn volk. Hij heeft geen lust in hun dood en ondergang. Amos moet nog een keer heel indringend het volk voorhouden om de Heere te zoeken. Ze zoeken hun heil in Bethel en Gilgal. Ze menen dat de Heere daar ook wel te vinden. Maar de Heere laat weten dat ze Hem daar niet zullen vinden.  De Heere is niet te vinden in een godsdienst waar de mens zelf bepaalt hoe hij God dient. Maar de Heere is nog steeds vinden. Wie Hem zoekt, ontvangt het leven. Het leven is meer dan alleen het aardse leeft. Het is het eeuwige leven. Het echte leven dat in Christus te vinden. Want Hij is de Weg, de Waarheid en het Leven. Door Hem komen zondaren weer terug bij Vader. Dat is de heerlijke belofte die aan het Evangelie verbonden  is. Wie in de gekruisigde Christus gelooft, zal niet verloren gaan, maar eeuwig leven hebben. Nu al en straks volmaakt. Bent jij zo’n zoeker van de Heere?  Wie  de Heere zoekt, zoekt het goede. Dat betekent dat we door Gods genade goed doen. De Heilige Geest vernieuwt zondaren zodat zij gaan leven voor God en ook hun naaste gaan liefhebben en dienen. Het goede betekent ook recht doen in de poort (vs 15). In Samaria heerste in de poort (de rechtspraak vond hier plaats) corruptie. De rechters bevoordeelden de rijken ten koste van de armen. Zij kwamen niet op voor het recht van de armen. De tweede tafel van de wet hoort wezenlijk bij de waarachtige dienst aan de Heere. Hebben wij oog en hart voor hen die onderdrukt worden in deze wereld, veraf en dichtbij? Christus verkondigde aan armen het Evangelie. De geestelijke armen zijn vaak niet de rijken en de edelen van deze wereld. Christus werd arm om rijk te maken.

Ds. H. Polinder

Door Ds. H. Polinder

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl