10 Oktober 2024
Acht slaan op
Acht slaan op

Waarmede zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat houdt naar Uw woord.

— Psalm 119:9

Hoe vaak op een dag lees jij in de Bijbel? Heb je vaste momenten waarop je dat doet? Nee, nu even niet allerlei verontschuldigingen bedenken, zoals: op mijn werk lukt het natuurlijk niet. Het gaat ook niet om over de dag verdeelde vaste momenten – we zijn geen moslims met vaste gebedstijden. Het gaat wel om regelmatig Bijbellezen (en bidden). En je voortdurend afvragen: wat wil de HEERE via Zijn Woord tegen mij zeggen?

De vraag van gisteren (‘hoe reinig ik mijn weg, mijn leven?’) krijgt vandaag een antwoord. Als hij dat houdt naar Uw woord. Opnieuw kijken we wat er in de King James staat. Daar is dit zo vertaald: ‘By taking heed thereto according to thy word’, door acht te slaan op Uw woord.

Als je ergens acht op slaat of geeft, is dat net iets meer, dan er alleen naar kijken en vervolgens weer doorlopen. Je kijkt, en je doet er iets mee. Je gaat dus heel regelmatig in de Bijbel lezen. Je vraagt je steeds af wat een tekst voor jóú betekent, voor jóúw leven, voor de weg die jíj gaat. Dat doe je biddend, want lezen en bidden horen echt bij elkaar. En wellicht moet je dan ook dat gebed uit Psalm 139:24 bidden: ‘En zie, of bij mij een schadelijke weg zij; en leid mij op de eeuwige weg.’

De eeuwige weg, dat is Jezus. Hij Die door Johannes het Woord genoemd wordt (Johannes 1:1) en Die van Zichzelf zei: ‘Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven’ (Johannes 14:6)

Ada Schouten-Verrips

Door Ada Schouten-Verrips

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl