02 Oktober 2024
.
.

De HEERE verscheen aan Abram en zei tegen hem: “Wees oprecht.”
Genesis 17:1c

— Lukas 1:1-7

Ja, oprecht zijn – dat is superbelangrijk. Krijg je te maken met iemand die niet oprecht is, niet eerlijk…; dan krijg je dus te maken met problemen zonder einde. Trouw je met zo-iemand, dan wordt je huwelijk ene grote misère. Word je compagnon van zo iemand, nou ja, je kunt het zelf wel invullen, nietwaar?

Maar nu jijzelf. Ben jij oprecht? Te vertrouwen, ook ‘in het donker’? voor de mensen oprecht zijn is een belangrijk ding, maar voor God oprecht zijn, en voor jezelf is nog belangrijker. En dit ben je niet. Ik herhaal: dit ben je niet. Ik ook niet. Tenminste niet vanuit onszelf. Oprecht met jezelf omgaan en oprecht voor God zijn? Dan moet je oprecht gemáákt worden. Daar heb je de kracht van de Heilige Geest voor nodig, om een nieuwe wil en een oprecht gemoed te krijgen. Niet meer bedriegen en niet meer ‘verstoppertje spelen’ met de werkelijkheid van hel en verdoemenis… Eerlijk zijn wat betreft Gods haat tegen jou zolang je nog een werker der ongerechtigheid bent (zie Psalm 5 vers 6).

Lieg jij wel eens? Lees dan ook vers 7: “Gij zult de leugensprekers verdoen.”

Belijd in oprechtheid je onoprechtheid en smeek om in alle dingen te worden zoals Zacharias en Elizabet. Nee, volmaakt waren ze niet. Perfect word ook jij in dit leven niet. Maar oprecht, eerlijk; dat is het waar je de Heere om mag vragen.

Schuil bij Jezus, Die nooit loog en niemand ooit bedroog. Hij wil je wel leren oprecht te zijn – al zul je misschien nog heel wat keren met verdriet je oneerlijkheid moeten belijden…

Ds. W. Pieters

Door Ds. W. Pieters

Ook interessant
JouwKompas is een initiatief van omsionswil.nl